SkriveUdviklingsSkema (SUS)

SUS er et analogt og didaktisk evalueringsværktøj til at skabe et fælles sprog og en viden om elevernes tidlige skrivning.

SUS tager afsæt i metoden opdagende skrivning samt forskningsprojektet ATEL og giver lærerne mulighed for at identificerede elevernes skriftsprogsniveau og udviklingspotentiale.

Med afsæt i en elevtekst og skemaets fire dimensioner (illustreret ved hvert sit ‘hus’) vurderer læreren, hvilke skriftsprogselementer eleven behersker ved enten at sætte et kryds ud for ‘Kan næsten’ eller ‘Kan’.

Ift. arbejdet med skriveudvikling.dk’s skriveforløb og de differentierede skriverammer anbefales det at følge nedenstående tommelfingerregl:

  • overvægt af kryds i ‘Kan’ = blå skriveramme

  • overvægt at kryds i ‘Kan næsten” = grøn skriveramme

  • overvægt af felter uden kryds (hverken i ‘Kan’ eller ‘Kan næsten’) = gul skriveramme

SkriveUdviklingsSkemaet kan downloades her eller ved at klikke på skemaet.

Lærervejledning til SUS

I vejledningen finder du en uddybende beskrivelse og støtte til udfyldelse af hver af de fire huse/dimensioner i skriveudviklingsskemaet samt et praktisk oversigtark indeholdende alle fire huse/dimensioner.