Differentierede skriveforløb til indskolingen

Her kan du finde en række skriveforløb, der udmærker sig ved at være nemme at overskue, igangsætte og differentiere - uanset om du underviser i bh.kl., 1., 2. eller 3. klasse.

Emnerne er nøje udvalgte med afsæt i eksisterende grundbogsmaterialer og læringsportaler til dansk, så de kan inddrages og styrke den sammenhængende og kreative skrivning i indskolingen.

Forløbene er bygget op med udgangspunkt i den nyeste danske forskning (ATEL-projektet) om børns tidlig skriftsprogsudvikling.

Der udvikles løbende nye skriveforløb. Tilmeld dig nyhedsbrevet i footeren, hvis du ønsker, at få besked, når der udgives nye forløb.

OBS! Download/kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på skoler, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.

Min familie (NYT)

Varighed: 3-4 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive og tegne en tekst, der beskriver deres familie og deres hjem:

  • Stifte bekendtskab med og anvende beskrivende teksttræk (fremstillingsformer).

  • Bygge sætninger og udtrykke sig om forhold i den nære verden (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng på tværs af sætninger og forholde sig til rollen som afsender (tekstfremstilling).

  • Betegne, beskrive og vurdere elementer i teksten med tillægsord, biord og ledsætninger (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Min skole (NYT)

Varighed: 3-4 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive og tegne en tekst, der beskriver og begrunder deres fortrukne steder på skolen:

  • Stifte bekendtskab med og anvende beskrivende og argumenterende teksttræk (fremstillingsformer).

  • Bygge sætninger og udtrykke sig om forhold i den nære verden (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng på tværs af sætninger og forholde sig til rollen som afsender (tekstfremstilling).

  • Beskrive og vurdere elementer i teksten med tillægsord, biord og ledsætninger (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder som bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Dukse

Varighed: 3-4 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal producere instruerende tekster, som skal hjælpe dem med at lære og/eller huske praktiske opgaver og rutiner i klassen:

  • Stifte bekendtskab med og anvende genretræk fra instruerende tekster (genrekendskab).

  • Bygge sætninger og udtrykke sig om forhold i den nære verden (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng på tværs af sætninger og markere sig som afsender i teksten (tekstfremstilling).

  • Betegne og beskrive elementer og aktører i teksten med adjektiver (tillægsord), adverbier (biord) og ledsætninger (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Eventyr

Varighed: 4-5 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive og/eller tegne et eventyr med fokus på nedenstående mål:

  • Stifte bekendtskab med og kunne anvende genretræk fra folkeeventyr (genrekendskab).

  • Konstruere sætninger og udtrykke sig skriftligt inden for eventyrgenren (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng i tekster på tværs af sætninger (tekstfremstilling).

  • Anvende beskrivere i form af vurderinger af og følelser om genstande og karakterer i teksten (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Dyr

Varighed: 3-4 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive en fagtekst (informerende tekst) om et valgfrit dyr.

  • Stifte bekendtskab med og kunne anvende træk fra informerende tekster (genrekendskab).

  • Konstruere sætninger og udtrykke sig objektivt på skrift (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng i tekster på tværs af sætninger (tekstfremstilling).

  • Anvende beskrivende ord, der uddyber/præciserer tekstens informationer (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Årstidsdigt

Varighed: 2-3 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive/tegne små digte, hvor hver verslinje begynder med et bogstav, der læst lodret danner et ord (akrostikon). Digtene er enkle og giver gode muligheder for differentiering.

  • Stifte bekendtskab med og kunne producere et simpelt digt (genrekendskab).

  • Konstruere korte sætninger i relation til en årstid (sætningskonstruktion).

  • Gøre brug af beskrivende ord til at udtrykke stemninger og følelser i digtene (beskrivere).

  • Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen

Venneopskrift

Varighed: 4-5 lektioner
Klassetrin: bh.kl.-3. klasse

Eleverne skal skrive og/eller tegne en instruerende tekst om, hvad en god ven er - udformet som en opskrift. OBS! Aktiviteten har også et formål om at styrke trivsel og venskaber i klassen.

  • Stifte bekendtskab med og anvende genretræk fra instruerende tekster (genrekendskab).

  • Skrive en opskrift bestående af en beskrivelse, instruktioner og en ingrediensliste (sætningskonstruktion).

  • Skabe sammenhæng i tekster på tværs af sætninger (tekstfremstilling).

  • Anvende vurderinger af og følelser om, hvad en god ven er (beskrivere).

  • Fokusere på bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord samt korrekt brug af forkortelser af måleenheder (stavning).

Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen