Måske verdens største studie af børns tidlig skrivning

Med indsamling og analyser af tekster skrevet af over 2.100 elever fra bh.kl.-2. klasse over en periode 3 1/2 år, er forskningsprojektet ATEL unægtelig et af de største af sin art i verden.

ATEL-projektet (Automated Tracking of Early stage Literacy skills) blev gennemført i perioden 2018-2023 i et samarbejde mellem Aarhus Universitet (DPU), Nationalt Videncenter for Læsning, DTU, Svendborg Kommune og WriteReader. Projektet blev økonomisk støttet af Innovationsfonden.

Forskningsprojektet har blandet andet banet vejen for scoringsmodulet Skriv og læs+, som er integreret i læringsværktøjet Skriv og læs. Derudover er ATEL-projektet en dybt forankret del af skriveudvikling.dk.

“International er det et gennembrud vi er vidne til her” (video)

Professor Jeppe Bundsgaard fra Aarhus Universitet, DPU fortæller i denne video på 5 min. om ATEL-projektets overordnede formål, faglige tilgange og perspektiver - både forskningsmæssigt og i praksis ude på skolerne.

Fire udviklingsgrupper i skrivning (artikel)

I folkeskolen.dk forklarer Kristine Kabel fra Aarhus Universitet, DPU, hvordan hun sammen ned sine forskningskollegaer gennem analyser af flere hundrede elevtekster har identificeret fire udviklingsgrupper inden for følgende fire skriftsprogsdimensioner:

  • tekstfremstilling

  • sætningskonstruktion

  • beskrivere

  • stavning

Elevers tidlige skriveudvikling (podcast)

Kristine Kabel (Aalborg Universitet, DPU) fortæller i denne udsendelse fra Stemmer fra skolen om kortlægningen af elevernes skriveudvikling i ATEL og hvordan den kan bidrage til at kvalificere læreres arbejdet med elevernes skrivning. I podcasten samtales også med Janus Madsen, som gennem appen ‘Skriv og læs, har sikret projektets data samt med lærer og læsevejleder Ane Kryger om, hvordan hun arbejder med skrivning i indskolingen.

Forskningsrapporter, -artikler m.m. (hjemmeside)

DPU’s projekthjemmeside er det muligt at dykke endnu dybere ned i ATEL-projektet og få overblik over og adgang til fx:

  • rapporter og working papers

  • artikler og medieomtale

  • projektvideoer

  • optagelser af oplæg fra formidlingskonference