Opdagende skrivning

Skriveudvikling.dk tager afsæt i metoden opdagende skrivning, som er en eksperimenterende tilgang til den første skriftsprogstilegnelse, hvor elever skriver sig ind i læsningen ved at producere meningsfulde tekster på deres aktuelle skriftsprogsniveau.

Opdagende skrivning afskiller sig primært fra sine ‘foregængere’ - emergent literacy, invented spelling, børnestavning og at skrive sig til læsning - ved at opfordre lærerne eller andre voksne om at ‘oversætte’ elevernes skriveforsøg til konventionel skrivning (voksenskrivning). Det giver eleverne noget de kan spejle deres egen skrivning i og lære fra med afsæt i tekster, som de selv har skabt og har en relation til.

Bog om opdagende skrivning

Opdagende skrivning - en vej ind i læsningen skitserer teorien bag metoden og giver konkrete anvisninger til, hvordan man kan og hvorfor man bør arbejde med opdagende skrivning i indskolingen.

Med børnetekster fra et treårigt projekt dokumenteres børnenes skriftsproglige udvikling, og hvordan opdagende skrivning kan anvendes som redskab til at evaluere børnetekster. Afslutningsvis diskuteres konsekvenser for undervisningen i 1. klasse, hvis børnehaveklasselederen lader børnene skrive sig til læsning.

Bogen henvender sig særligt til børnehaveklasseledere, indskolingslærere, læsevejledere og studerende på pædagog- og læreruddannelsen.

Interview om opdagende skrivning

Nationalt Videncenter for Læsning og DK4 har inviteret Klara Korsgaard i studiet til en snak om metoden opdagende skrivning, hvor hun blandet andet svarer på spørgsmål som:

  • Hvorfor børn skal lære ‘hemmelig skrift’?

  • Hvorfor er det ok at børn starter med at skrive ‘jai’ i stedet for ‘jeg?

  • Hvorfor skal børn ikke bare lære at skrive rigtigt fra starten?