Kort med støtte til bedre skrivning
De ti skrivekort er udviklet med afsæt i vurderingskriterierne fra det norske FUS-projekt (Funksjonell skriving i de første skoleårene), Skrivesenteret, NTNU (2018-2022).
Kortene er udviklet som:
en lærerguide til hvilke kriterier og spørgsmål, der er væsentlig at lægge vægt på ift. at udvikle funktionelle skrivekompetenecer
direkte støtte til eleverne før, under og efter deres skrivning
Alle skrivekortene er mærket med afsæt i de ni vurderingskriterier fra FUS-projektet:
A: Modtagerorientering/-forhold
B: Organisering af indhold
C: Indholdets omfang
D: Ordforråd
E: Sætningsopbygning
F: Tegnsætning
G: Skrivemåde og stavning
H: Bogstavkendskab
I: Bøjning og syntaks
Kortene er udarbejdet af Thomas Aamodt (Barnas Forlag), Mari Lura Elvedahl (BokstavMari), Janus Madsen (WriteReader) i samarbejde med Skrivesenteret.
Alle ti skrivekort kan downloades her eller ved at klikke på de fire kort til højre.