Kort med støtte til bedre skrivning

De ti skrivekort er udviklet med afsæt i vurderingskriterierne fra det norske FUS-projekt (Funksjonell skriving i de første skoleårene), Skrivesenteret, NTNU (2018-2022).

Kortene er udviklet som:

  • en lærerguide til hvilke kriterier og spørgsmål, der er væsentlig at lægge vægt på ift. at udvikle funktionelle skrivekompetenecer

  • direkte støtte til eleverne før, under og efter deres skrivning

Alle skrivekortene er mærket med afsæt i de ni vurderingskriterier fra FUS-projektet:

A: Modtagerorientering/-forhold
B: Organisering af indhold
C: Indholdets omfang
D: Ordforråd
E: Sætningsopbygning
F: Tegnsætning
G: Skrivemåde og stavning
H: Bogstavkendskab
I: Bøjning og syntaks

Kortene er udarbejdet af Thomas Aamodt (Barnas Forlag), Mari Lura Elvedahl (BokstavMari), Janus Madsen (WriteReader) i samarbejde med Skrivesenteret.

Alle ti skrivekort kan downloades her eller ved at klikke på de fire kort til højre.